# Denken als een journalist/redacteur
Journalisten ontvangen dagelijks mails en persberichten van mooie initiatieven. Realiteit is dat veel van deze berichten in de prullenmand verdwijnen. Hoe voorkom je dat?
Christel Don (1984) (freelancejournalist en schrijver) geeft ons een kijkje in de dagelijkse praktijk van de journalist. Hoe wek je interesse voor je initiatief? Hoe haak je goed aan op de actualiteit? Bij wie moet je zijn? En wat moet je juist wel of juist niet doen? Aan de hand van concrete voorbeelden uit de praktijk en jullie eigen projecten, geeft ze tips en advies op het gebied van het (effectief) benaderen van de media en het framen van je initiatief.
*Christel Don studeerde psychologie, humanistiek en journalistiek en doet nu precies waar ze als kind al over droomde; interviewen, onderzoeken, schrijven en reizen. Publicaties van haar hand verschijnen onder meer in NRC Handelsblad, FD en verschillende landelijke (vak)bladen. Naast haar werk als journalist helpt ze duurzame ondernemers en organisaties om hun verhaal op een aansprekende manier zichtbaar te maken.
# Denken als een lobbyist
Veel van de projecten die wij steunen, ontwikkelen veelbelovende initiatieven of alternatieven rondom kwesties zoals privacy, desinformatie, veiligheid of inclusie. Hierdoor spelen zij vaak in op actuele politieke ontwikkelingen rondom de digitale samenleving. Hoe kom je dan in contact met beleidsbeïnvloeders of politici, om je project onder de aandacht te brengen of invloed uit te oefenen op de koers van politieke besluitvorming? Hoe pak je dat aan?
Marijn van Vliet (politiek adviseur digitale zaken)** werkt voor o.a. Amnesty, Bits of Freedom, Waag en Open State Foundation. Hij zal aan de hand van een aantal concrete dossiers laten zien, hoe hij te werk gaat. Ook geeft hij tips en adviezen met betrekking tot jullie eigen projecten.
**Marijn van Vliet was eerder fractiemedewerker van D66 in de Tweede Kamer, o.a. voor Kees Verhoeven.
# Concrete vraag of feedback
Er is ruimte om een aantal projecten concrete feedback te geven. Wil je hiervoor in aanmerking komen, stuur ons dan een antwoord op de volgende vragen:
Titel project plus link naar website
Op welk medium of welke organisatie richt je je (schrijf indien mogelijk zo specifiek mogelijk een journalist aan, of een krant, vakblad, blog, podcast, radio- of tv-programma)?
In welke vorm bied je het aan? Denk aan taalgebruik, via welke weg, vorm en omvang? Stuur een persbericht mee of voorbeeld van het bericht dat je het beoogde medium zou sturen.
Mail je input uiterlijk 23 januari naar info@sidnfonds.nl
# Programma
| |
---|
| Inloop vanaf 9.45 uur |
10.00 uur | Welkom & Introductie door het team van SIDN fonds |
10.15 uur | Denken als een journalist: do’s en don’ts |
10.45 uur | Feedbackronde |
11.00 uur | Pauze |
11.15 uur | Denken als een lobbyist |
11.45 uur | Feedbackronde |
12.00 uur | Afronding en lunch |
13.00 uur | Einde |
# Meld je aan!
Laat ons uiterlijk 29 januari weten of je er 6 februari namens jouw project bij zal zijn.
Graag tot dinsdag 6 februari!
Team SIDN fonds,
Valerie, Mieke, Elise, Yvonne