Terug naar overzicht

Fabricated: ontdek feiten en fictie in het digitale politieke landschap

Een reizende tentoonstelling die digitale geletterdheid, electorale veerkracht en sterkere internetgebruikers bevordert

  • Andy Sanchez
  • 2024
  • Pionier

‘Fabricated: Spot Fact & Fiction in Your Digital Political Landscape’ is een meertalige, reizende tentoonstelling die digitale geletterdheid, electorale veerkracht en sterkere internetgebruikers bevordert. Fabricated hanteert een leuke, speelse en interactieve aanpak door digitale en analoge games te gebruiken om deelnemers te helpen urgente digitale kwesties, zoals desinformatie, te begrijpen.

Fabricated

Om deelnemers te helpen begrijpen hoe deze onderwerpen de samenleving vormgeven, maakt Fabricated gebruik van op feiten gecontroleerde politieke berichten en advertenties met betrekking tot de EU-parlementsverkiezingen van 2024.

Reizende tentoonstelling

Fabricated is beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits, en wordt tentoongesteld tijdens en op de volgende evenementen en locaties:

  • Bevrijdingsfestival in Den Haag (5 mei);

  • Centrale Bibliotheek in Den Haag (13-17 mei);

  • OBA Oosterdok in Amsterdam (2-6 juni);

  • re:publica in Berlijn (27-30 mei).

Schat aan kennis

Mensen die de tentoonstelling verlaten hebben door het bekijken van de tentoonstelling en het spelen van games een schat aan kennis opgedaan over nepnieuws en desinformatie. Deze kennis zal de bezoekers helpen om feiten beter te kunnen controleren. Tegelijkertijd zullen ook hun digitale vaardigheden verbeteren. De initiatiefnemers van deze tentoonstelling zijn onderzoekers van de Hogeschool InHolland. Zij meten ook de impact van deze tentoonstelling meten. Zij willen dit doen door kwalitatieve interviews te houden met bezoekers en geanonimiseerde kwantitatieve gegevens te verzamelen. Door dit onderzoek hopen zij inzicht te krijgen in hoe bezoekers van de tentoonstelling naar het digitale politieke landschap kijken.

Resultaten

Fabricated heeft met succes zeven showcases georganiseerd in Nederland en Europa, waarbij meer dan 2250 mensen werden bereikt. Het project verzamelde waardevolle data door meer dan 300 enquêtes, 38 interviews en 8000 moderatiebeslissingen te registreren. Daarnaast werden diverse academische presentaties gegeven, waaronder workshops en conferenties, die bijdroegen aan een breder debat over digitalisering, privacy en maatschappelijke impact. Het project slaagde erin zowel bewustzijn te vergroten als belangrijke data te verzamelen voor verdere analyse en publicatie.

Dit is een pioniersproject. SIDN fonds ondersteunt projecten in de idee-fase, zodat het idee door een sterk team verder uitgewerkt kan worden naar een eerste versie, pilot of experimenteel ontwerp.