Media Distillery Online

Tweederde van het internetverkeer bestaat uit audio en video. Maar zoeken in de inhoud van deze content is niet mogelijk. Hoe handig zou het zijn als je kunt ‘googlen’ naar wat er in een video gezegd was of te zien is? Media Distillery heeft hiervoor technologie ontwikkeld die nu al wordt toegepast voor live radio en televisie. Met Media Distillery Online willen Media Distillery, TNO, SpraakLab en VicarVision deze technologie ook beschikbaar maken voor video’s op het internet. (Call 1 - 2015)

Update (augustus 2016): Op 10 augustus is de demonstrator www.rioradar.nl gelanceerd, waarmee alle Nederlandse sporters tijdens de Olympische spelen werden gevolgd. Via baanbrekende technologie worden gezichten automatisch herkend in bewegend beeld. Dit is gecombineerd met automatische spraakherkenning, logoherkenning en ondertitelherkenning. Op deze manier ontstaat een unieke mogelijkheid om video’s te doorzoeken. De techniek is toegepast op alle online video’s op de website van NOS. Alle geplaatste video’s worden direct geanalyseerd en resultaten worden in realtime toegevoegd op RioRadar. Wanneer één van de 243 Nederlandse Olypiërs in beeld is of genoemd wordt, wordt dit automatisch weergegeven op RioRadar zodat iedereen het fragment van zijn favoriete sporter terug kan zien. Tevens laat de RioRadar-meter ook zien welke sporter het langst in beeld is geweest gedurende de Olympische Spelen.

Update (februari 2017): Met de verkiezingen in zicht ontwikkelde Media Distillery LijstTracker.nl, waarmee door middel van facial recognition software wordt gemeten hoe vaak en waar lijsttrekkers van politieke partijen in verkiezingstijd op televisie komen. Een mooi voorbeeld van de toepassing van de door Media Distillery ontwikkelde technologie en een mooie tool om te bekijken of media aandacht, vergeleken met opiniepeilingen wellicht een betere voorspeller voor de verkiezingsuitslag zou kunnen zijn. 

Het project is afgerond (juli 2017). Met de ontwikkeling van de innovatieve technologie van Media Distillery is een mooi resultaat neergezet. De twee demonstrators (Rioradar en LijstTracker) hebben bovendien veel media-aandacht gegenereerd. Vanuit SIDN fonds wordt uiteraard vooral de inzet van de technologie binnen het publieke domein met belangstelling gevolgd.

Media & Journalistiek Potential 2015