Terug naar overzicht

Privacyvriendelijke infrastructuur voor advertentie-uitwisseling

toegankelijke, schaalbare infrastructuur voor de media om advertenties zonder tracking te kunnen tonen

De digitale mediasector is structureel afhankelijk geworden van verdienmodellen die draaien op het verzamelen en verhandelen van persoonsgegevens. Bezoekers van nieuwssites worden vaak voor de keuze gesteld: betaal, of sta tracking toe. Deze ontwikkeling ondermijnt digitale autonomie, privacy en vertrouwen in het internet.

Veel mediapartijen hebben wel de wil om privacyvriendelijk te werken, maar het ontbreekt hen aan toegankelijke, schaalbare infrastructuur om advertenties zonder tracking te kunnen tonen. Die infrastructuur bouwt Opt Out Advertising binnen dit project.

251016 | Privacy vriendelijke infrastructuur voor advertentie uitwisseling

Het doel van dit project is om een privacyvriendelijk alternatief te realiseren voor digitale advertenties dat breed inzetbaar is binnen de mediasector. Dit gebeurt door het ontwikkelen van een standaard-infrastructuur, door deze in de praktijk te testen en daarna toegankelijk te maken voor andere partijen.

De maatschappelijke meerwaarde is tweeledig: enerzijds wordt zo de privacy van gebruikers beschermd, anderzijds behouden uitgevers hun verdienmodel, wat essentieel is voor een pluriform medialandschap.

Dit is een Pioniersproject binnen het programma Internet & maatschappij. SIDN fonds steunt projecten in de idee-fase, zodat het idee door een sterk team verder uitgewerkt kan worden.