Smell of Data

Datalekken en identiteitsfraude zijn een groeiend probleem. Door gebruiksvoorwaarden te accepteren zonder ze te lezen of gebruik te maken van openbare wifi, laten we constant digitale sporen achter met het risico dat persoonlijke gegevens op straat of in verkeerde handen terecht komen. Smell of data maakt datalekken ‘tastbaar’ door er en geur aan te verbinden. Er is een compleet nieuwe geur ontwikkeld die (net als bij gas) wordt afgegeven zodra persoonlijke data worden gelekt. Smell of Data fungeert als een ludiek waarschuwingsmechanisme waarmee je datalekken leert herkennen en aanpakken en draagt daarmee bij aan een grotere bewustwording van het gevaar van datalekken. (Call 2, 2016)

Smell of Data won in februari 2017 de STRP Award for Creative Technology (ACT). Het project is met een installatie en documentaire van 24 maart t/m 2 april 2017 te zien tijdens de STRP Biënnale in Eindhoven.

Luister naar het item met Smell of Data in BNR Eyeopeners (28-03-2017)

Smell of data is een van de finalisten bij de internationale A&O Awards voor parfums (bekendmaking mei 2017). 

De documentaire over het project Smell of Data is online in 5 delen te bekijken. Volg de zoektocht naar een meer instinctief internet via de impact van datalekken op onze maatschappij, online privacy, geur als waarschuwingsmechanisme, ‘e-noses’ en uiteindelijk de reacties van het publiek op de ontwikkelde geur voor data. Een aanrader!

Bewustwording & Empowerment Security Internetvrijheid & Privacy Potential 2016