Waarom weet mijn koelkast dat ik jarig ben?

Internet of Things (IoT) heeft de potentie om met slimme apparaten ons dagelijkse leven prettiger, efficiënter en gemakkelijker te maken. Nu makers en bedrijven hier volop mee bezig zijn, is het van belang dat ook consumenten inzien wat het internet der dingen voor hen betekent en waar ze zelf op kunnen letten. Want achter het IoT gaat ook een onzichtbare wereld schuil waarbij onze data veel geld opleveren. Het project, gestart vanuit het IoT Design Manifesto, bestaat uit een campagne met onder meer een expositie van nieuw ontwikkelde IoT producten tijdens de Dutch Design Week 2016. Het doel is consumenten bewuster te maken en de maatschappelijke discussie over de impact van IoT een impuls te geven. (Call 1 - 2016)

Dit project is afgerond (november 2017). De expositie op de Dutch Design Week heeft rond de 10.000 bezoekers mogen ontvangen en meer tekst en uitleg gegeven over de kansen en risico’s van IoT. Naast de ontwikkeling van een masterclass Smart Ethics, worden twee van de speculatieve ontwerpen binnen de expositie verder uitgewerkt. Ten eerste het ontwerp Velocracy van ontwerpstudio The Incredible Machine, dat een autonoom deelfietsplan verder uitwerkt. Hier is het project Fairbike - blueprint voor een eerlijke fietsdeelservice uit voortgekomen, dat tevens wordt ondersteund door SIDN fonds. Ten tweede werkt een groep makers uit het netwerk van de stichting aan een trustmark voor IoT gericht op consumenten van IoT producten. 

Bewustwording & Empowerment Internet of Things Potential 2016