Wegwijzer Digitaal Burgerschap
Wat is er nodig om als burger bewust en verantwoord om te gaan met internet, social media en andere internetgebruikers?
Een tool voor het vinden en kiezen van effectieve interventies
Er is op dit moment een enorme wildgroei aan initiatieven en programma’s voor het versterken van Digitaal Burgerschap en digitale geletterdheid. Het is voor professionals lastig om de juiste te kiezen. Ook omdat het lang niet altijd duidelijk is welke interventies werken en welke niet.
Wat is er nodig om als burger bewust en verantwoord om te gaan met internet, social media en andere internetgebruikers? En wat is er nodig om als burger volwaardig te kunnen deelnemen aan de digitale informatiesamenleving?
In opdracht van de Koninklijke Bibliotheek en met ondersteuning van SIDN fonds is in dit project:
het landschap rond digitaal burgerschap in kaart gebracht;
een wegingskader ontwikkeld om alle verschillende initiatieven op hun merites te kunnen beoordelen;
een verwijsindex ontwikkeld die professionals in het beroepsonderwijs en bibliotheken helpt bij het kiezen en selecteren van betekenisvolle interventies.
Zo zijn de mechanismen die een interventie succesvol maken, ‘aan de voorkant’ bekend aan ontwerpers van nieuwe interventies. Door de vergelijking tussen vraag en aanbod, zien ze bovendien niet alleen wat er al is, maar ook wat er nog ontbreekt.
Dit project wordt uitgevoerd door onderzoekers van NHL-Stenden (Onderzoeksgroep Cybersafety in samenwerking met Professorship Organisations and Social Media) en adviseurs van de Universiteit Twente (vakgroep Digitale Inclusie).
Dit project resulteerde in:
een kwaliteitskader voor zowel voor ontwerpers als gebruikers. Die laatste kunnen het kader gebruiken om nieuwe interventies te kiezen, of om interventies die al in gebruik zijn kritisch te evalueren.
het rapport Zicht op kwaliteit beschrijft hoe ontwerpers en gebruikers het kwaliteitskader kunnen inzetten. Ook legt het uit hoe het kader tot stand is gekomen.
de Wegwijzer Digitaal Burgerschap: biedt inzicht in behoeften en uitdagingen. Zo bevat de wegwijzer eenpeiling onder professionals gecombineerd met bevindingen uit (inter)nationale literatuur).
Uit het onderzoek blijkt verder dat sommige doelgroepen tot nu toe min of meer buiten beeld zijn gebleven bij het ontwikkelen van interventies. Dit kan gaan om, mensen met taalbarrières, laaggeletterden, mensen met een licht verstandelijke beperking, senioren, studenten uit het hoger onderwijs (hbo en wo), huidige en toekomstige werknemers in specifieke beroepsgroepen en informatiespecialisten.
Dit is een gescout project binnen het programma Sterke internetgebruikers. We steunen projecten die de digitale vaardigheden van internetgebruikers vergroten. Gescoute projecten zijn projecten die alleen op uitnodiging bij ons kunnen aanvragen.