C2PA (Coalition for Content Provenance and Authenticity) is een internationale specificatie voor het vastleggen van herkomstinformatie van digitale content. De standaard maakt het mogelijk te verifiëren of en hoe media zijn gewijzigd en of een bestand daadwerkelijk afkomstig is van de afzender. C2PA wordt onder meer ingezet om AI-gegenereerd materiaal te herkennen, maar kent nog praktische en technische uitdagingen, zoals uit onderzoek van IP Squared en Digitaal Werktuig blijkt.
Verifieerbare digitale identiteit
Het project levert een open source implementatie die het eenvoudiger maakt voor Nederlandse partijen om de standaard te gebruiken. Daarnaast worden twee tekortkomingen van de specificatie aangepakt: het ontbreken van een toegankelijke signeertool met een verifieerbare digitale identiteit (zoals Yivi) en het risico op vendor lock-in. Daarvoor wordt tevens een onafhankelijke validatieservice ontwikkeld: verifieermij.nl.
De VPRO treedt op als pilotpartner, met Tegenlicht en Buitenhof als mogelijke launching partners. Het project, onder coördinatie van Media Campus NL, staat open voor samenwerking met andere mediapartijen. Daarnaast verkennen organisaties als RTL, Beeld & Geluid en het ANP de toepassing van deze ontwikkelingen binnen hun eigen praktijk.