Call: Van liken naar luisteren
SIDN fonds opent samen met Limelight Foundation en Gieskes - Strijbis Fonds de call ‘Van liken naar luisteren’. Met deze call roepen we op om voorstellen in te dienen voor projecten die werken aan vertrouwen in ons digitale tijdperk. We zoeken projecten die werken aan een beter online debat – door alternatieve sociale media te versterken, schadelijke algoritmes aan te pakken of juist algoritmes te ontwikkelen die mensen online verbinden. De call richt zich op opschalingsprojecten onder 125.000 euro per project. De deadline om een voorstel in te dienen is 10 september, 13.00 uur.
Algoritmes belonen extreme content
Polarisatie is op zichzelf niet schadelijk en zelfs belangrijk in een democratie. In een online omgeving krijgt polarisatie echter vaak een toxisch karakter. Het verscherpt tegenstellingen, maakt constructieve dialoog moeilijk en voedt onderling wantrouwen. De algoritmes van dominante sociale platformen versterken het probleem van online polarisatie. Ze belonen extreme content, houden filterbubbels in stand en zorgen voor razendsnelle verspreiding van desinformatie.
Digitale alternatieven blijven klein
Er bestaan inmiddels steeds meer digitale alternatieve sociale media die verbinding juist bevorderen. Ze wijken bewust af van het datagedreven verdienmodel van Big Tech. Opschaling blijft echter een uitdaging. Veel bestaande initiatieven zijn reactief of te kleinschalig. Of ze richten zich vooral op offline oplossingen, terwijl veel van de problemen juist in de online wereld ontstaan.
Met deze call bouwen we voort op de inzichten uit Grip op polarisatie uit 2023. We richten ons nu op twee sporen:
Versterk internet-alternatieven voor een gezond publiek debat
Enerzijds zoeken we projecten die bijdragen aan de groei en verduurzaming van (decentrale) alternatieve sociale platformen. Deze platformen gaan schadelijke polariserende mechanismes actief tegen.
Leg schadelijke algoritmes bloot of ontwikkel toepassingen die mensen juist online bij elkaar brengen
Anderzijds vragen we om voorstellen die de werking van algoritmes in dominante sociale platformen blootleggen en transparanter maken. Ook zoeken we projectvoorstellen voor het ontwikkelen van alternatieve toepassingen die tegenstellingen juist helpen overbruggen.
Een digitaal ecosysteem dat verbindt in plaats van verdeelt
De call is een bewuste volgende stap in het creëren van een digitaal ecosysteem dat ruimte biedt voor gezonde debatten, verbinding stimuleert en polarisatie terugdringt. We nodigen zowel technische als maatschappelijke initiatieven uit om met vernieuwende voorstellen te komen. We kiezen voor een dubbele aanpak - zowel alternatieven versterken als ingrijpen in bestaande systemen. Dat is nodig om te komen tot een digitaal ecosysteem dat verbindt in plaats van verdeelt.
De call in het kort
Opschalingsprojecten met een concreet implementatieplan
We zoeken projecten die internet-alternatieven versterken voor een gezond publiek debat, projecten die toxische algoritmes blootleggen en projecten die tools of algoritmes ontwikkelen die tegenstellingen helpen overbruggen
Financiering: onder 125.000 euro
Voorwaarden en criteria: zie hieronder
Deadline: 10 september 2025, 13.00 uur

We zijn op zoek naar twee typen projecten
1. Versterk internet-alternatieven voor een gezond publiek debat

We vragen met deze call om voorstellen die alternatieve sociale media helpen groeien en versterken - platformen die transparantie, privacy en verbinding centraal stellen. Deze alternatieven moeten bewust afstand nemen van schadelijke platformlogica. Ze stimuleren gezonde online interacties. Ze overbruggen tegenstellingen. Ze brengen mensen online bij elkaar en stimuleren hen een gedeelde werkelijkheid te vinden. Aanvragers versterken met hun projecten de duurzame adoptie van deze alternatieve sociale media.
We zoeken projecten die gericht zijn op:
Het vergroten van de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van platforms met publieke waarden als uitgangspunt;
Strategieën ontwikkelen voor duurzame adoptie van alternatieven;
Die publieke waarden (privacy, autonomie, interoperabiliteit) verankeren in design en beleid;
Voorbeelden: Samen bouwen aan het Peertube-videoplatform, PubHubs in de praktijk: gebruiksscenario’s als sleutel tot succes en de app Breek uit je bubbel!
2. Blootleggen én overbruggen: algoritmes voor een gezonder debat

Daarnaast ondersteunen we initiatieven die de onderliggende mechanismen van online polarisatie blootleggen of verminderen. Dat kan bijvoorbeeld met tools die algoritmische bias zichtbaar maken, AI-toepassingen die mensen bij elkaar brengen en democratie versterken, of met methodes die desinformatie bestrijden.
Van belang hierbij is de samenwerking met journalisten en maatschappelijke organisaties. Bewustwording is immers essentieel voor systeemverandering. Maar algoritmes kunnen ook helpen om tegenstellingen te helpen overbruggen, bijvoorbeeld door LLM’s te trainen in het ondersteunen van constructieve gesprekken.
We zoeken innovatieve projectvoorstellen die:
Polariserende mechanismen op digitale sociale platformen onderzoeken en ontrafelen;
Samenwerken met journalisten en maatschappelijke organisaties om deze inzichten te delen en te vertalen maar concrete maatschappelijke impact. We stimuleren op die manier projecten die niet alleen analyseren, maar ook bijdragen aan publiek bewustzijn en oplossingen;
AI-toepassingen ontwikkelen en opschalen die tegenstellingen helpen overbruggen, een constructief gesprek mogelijk maken en/of democratie versterken.
Voorbeelden: Common Ground, Algorithmic Polarization on TikTok and YouTube en Data en Debat van de Groene Amsterdammer
Voorwaarden en criteria
Jouw idee/project:
Heeft maatschappelijke meerwaarde en is niet gericht op de belangen van een enkel persoon of op die van een enkele commerciële of politieke organisatie, maar heeft een bredere maatschappelijke betekenis en impact.
Richt zich op de Nederlandse context en heeft daarnaast potentiële meerwaarde op Europees niveau.
Het wordt gewaardeerd als er sprake is van cofinanciering.
Krijgt een pluspunt wanneer er sprake is van een multidisciplinaire aanpak (bijvoorbeeld door samenwerking tussen techneuten en maatschappelijke organisaties of wetenschappers en journalisten).
Wordt extra gewaardeerd als er een visie is op de communicatie en het realiseren van impact met betrekking tot het project.
Is van hoge kwaliteit. Dit toetsen we via de probleemschets en de onderbouwing van de oplossing.
Is schaalbaar. Je bouwt voort op een bestaand project of onderzoek. Je project is bruikbaar voor grotere groepen gebruikers en de route om op te schalen is in beeld.
Is innovatief. Het betreft een nieuw idee, een bestaand idee in een nieuwe context, het breder toegankelijk maken van een bestaande, veelbelovende tool, of een nieuwe toepassing van digitale technologie. De onderbouwing van de mate van innovatie is belangrijk.
Heeft de potentie om op langere termijn impact te hebben op de doelstellingen van deze call. Je kunt laten zien hoe de voortgang van het project na de projectperiode wordt gewaarborgd.
Voldoet aan een behoefte en is hierdoor resultaatgericht. De behoefte moet duidelijk zijn en goed onderbouwd. Toon aan hoe je onderzocht hebt waarom dit een behoefte is bij de doelgroep, wie de doelgroep is en hoe je die kunt bereiken.
Is binnen 2 jaar na startdatum afgerond.
Jij als aanvrager:
Bent een rechtspersoon (of rechtspersoon in oprichting, mits de oprichting definitief is op het moment van toekennen). Een rechtspersoon is bijvoorbeeld een stichting, vereniging, coöperatie, onderlinge waarborgmaatschappij, naamloze vennootschap of een besloten vennootschap.
Beschikt over aantoonbare capaciteit en expertise om het project tot een succes te maken; benodigde expertise is zoveel mogelijk in het team aanwezig. Diversiteit van het team wordt extra gewaardeerd. Het is een pre als er samenwerkingspartners bij het project zijn betrokken.
Beschikt over een kwalitatief goed netwerk.
Hebt een helder beeld van de huidige situatie in het speelveld.
Hebt geen ander project bij SIDN fonds lopen (of je lopende project is in oktober 2025 afgerond)
Geen kans maakt een project dat:
Een website of app ontwikkelt of verbetert, zonder substantiële innovatie van diensten, functies of processen die bijdragen aan de missie van het fonds.
Draait om sponsoring of een evenement
Een losse mediaproductie betreft zoals bijvoorbeeld een podcast of video (die geen onderdeel zijn van een groter project en/of zonder concreet plan voor verspreiding en gebruik).
Een religieus of partijpolitiek doel heeft.
Dat structurele organisatiekosten, exploitatielasten en salariskosten opvoert, die niet toe te schrijven zijn aan het project.
Alleen impact heeft op een enkel bedrijf of persoon, een puur B2B voorstel is, of productontwikkeling betreft ten gunste van een enkel bedrijf.
Innovatieve technologie inzet zonder duidelijke maatschappelijke probleemstelling of aantoonbare behoefte bij een duidelijk beschreven doelgroep (ofwel 'technologie op zoek naar een probleem').
Resultaten en kennis niet actief en proactief deelt.
Commerciële tarieven opvoert. Hier wordt bij de beoordeling kritisch naar gekeken.
Leren van elkaar
SIDN fonds ondersteunt meerdere projecten binnen hetzelfde thema zodat deze projecten van elkaars kennis kunnen profiteren. Wij organiseren daarom voor de projecten binnen een themacall extra (live) bijeenkomsten om deze kennisuitwisseling te faciliteren. Als jouw project binnen de call gefinancierd wordt, dan verwachten we dat je aanwezig bent bij deze bijeenkomsten en kennissessies.
Aanvraag indienen
Wil je een aanvraag indienen? Hieronder hebben we de stappen voor je op een rij gezet, van aanvraag tot beoordeling door onze experts en eventuele toekenning. We kijken uit naar je voorstel!
Volg deze stappen
-
Stap 1
Check of je project binnen de call past
Bekijk of het voldoet aan de voorwaarden en criteria van de call (zie hierboven).
-
Stap 2
Twijfel of een concrete vraag?
Toets je project via het webformulier. Dit kan t/m 29 augustus 2025.
-
Stap 3
Staan alle lichten op groen? Dien je aanvraag in!
Dien je aanvraag in via ons aanvraagsysteem FundPro. De aanvraag bestaat uit een vragenlijst, begroting, korte videopitch, uittreksel KvK en jaarrekening.
-
Stap 4
Na sluiting van de call wordt een aantal projecten geselecteerd en uitgenodigd om hun idee in persoon te pitchen bij een aantal leden van onze raad van advies.
De pitches vinden plaats op 13 en 17 oktober.
-
Stap 5
Binnen maximaal 3 maanden na sluiting van de call ontvang je bericht of de aanvraag wordt gehonoreerd.
